شناسه خبر : 93831
دوشنبه 18 مهر 1401 , 11:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فارس‌من| ایثارگران برای عدم اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی کجا شکایت کنند؟

مهدی ایزدی می گوید: فرزندان شهدا، جانبازان و همسران شهدا که تبدیل وضعیت نشدند می‌توانند به کمیسیون ماده ۱۶ بنیاد شهید شکایت کنند اما بقیه افراد مانند فرزندان آزادگان، فرزندان جانبازان می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

فارس‌من| ایثارگران برای عدم اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی کجا شکایت کنند؟

زهرا بختیاری: یک سال و نیم پیش بود که بالاخره تکلیف قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران روشن شد. قانونی که بعد از ۱۰ سال خاک خوردن با پیگیری‌های جامعه هدف و نمایندگان مجلس، آماده اجرا شدن شد.

طبق این قانون در بند «و» ماده «۴۴» آمده است: «دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل پنج سال سابقه اسارت دارند، بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تأمین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام نمایند. پنج درصد (۵%) سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‌یابد. در مواردی که نیاز به تخصص دارد شرایط علمی لازم‎الرعایه است.»

هر چند در همین مرحله هم اما و اگرهایی پیش آمد و خانواده ایثارگران را دچار استیصال کرده بود؛ با آغاز اجرا شدن، امید در دل این جامعه هدف روشن شد. در عین حال، گویا مشکلات دیگری نیز در راه اجرایی شدن کامل این قانون به وجود آمد. برخی از دستگاه‌ها حاضر نمی‌شدند نیروهای مشمول را تبدیل وضعیت کنند و در این مسیر ان قولت‌هایی می‌آوردند. با پیگیری بنیاد شهید به عنوان دستگاهی که این موضوع را از نهادهای مختلف مطالبه می‌کند، این مشکل تا حدودی حل شد.

قانون تبدیل وضعیت استخدامی جزو اولین مطالبات ایثارگران است

اما در بخش فارس من خبرگزاری فارس، که موضوع تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران جزو اولین موضوعات از جهت مطالبه این جامعه هدف است، همچنان شاهد ایجاد کمپین با امضاهای بالا هستیم که از این خبرگزاری می‌خواهند مشکلات ایجاد شده را پیگیری کند. در این کمپین‌ها گفته شده یکی از دستگاه‌هایی که در خصوص تبدیل وضعیت وظیفه خود را به خوبی انجام نداده، وزارت آموزش و پرورش است.

مخاطبین فارس من در این بخش نوشته‌اند: «اسفند ۱۴۰۰ بود که در ادامه تصویب تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران در صحن علنی مجلس با اکثریت آرا تصویب و فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برای اجرایی شدن به سازمان امور استخدامی کشور ارسال شد، متأسفانه امور استخدامی هم با چند ماهی تأخیر بخشنامه را به سازمان‌ها ابلاغ کرد، اما از آن زمان به بعد وزارت آموزش و پرورش همچنان با وعده‌های امروز و فردا و هفته بعد و دو هفته بعد با روح و روان ایثارگران بازی می‌کند، بعد از گذشت ۶ ماه و با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی مهرماه و کمبود شدید نیرو در آموزش و پرورش آین نهاد تربیتی همچنان بی‌توجه است. عاجزانه خواستار ارسال بخشنامه تبدیل وضعیت ایثارگران تبصره ۲۰ بند «و» از وزارت آموزش و پرورش قبل از مهرماه به استان‌ها جهت تشکیل پرونده و بقیه امور و به کارگیری هر چه سریعتر هستیم.»


استفساریه قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران

معاون اشتغال بنیاد شهید و امور ایثارگران: قدرت برخورد نداریم

در همین خصوص با سردار حسن‌زاده معاون اشتغال بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت‌وگو کردیم تا ببینیم بنیاد در جهت رفع این مشکلات چه کارهایی انجام داده است. حسن‌زاده می‌گوید: بنیاد شهید صرفاً به دلیل اینکه متولی امور ایثارگران است، این موضوع را از دستگاه‌های دیگر مطالبه می‌کند اما قدرت برخورد با مستنکفین از اجرای قانون را نداریم.

معاون اشتغال بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌افزاید: اگر وزیر، معاون وزیر و یا هر سطحی از یک وزارت خانه یا سازمان، به نامه‌ها و پیگیری‌های ما توجه نمی‌کند توانایی برخورد را نداریم. اما در مورد پیگیری، در این یک سال و نیمی که گذشته، بنیاد شهید هر آنچه در توان داشته برای اجرایی شدن این قانون و مطالبه و پیگیری از دستگاه‌های مختلف، گذاشته است. 

حسن‌زاده ادامه می‌دهد: ما مکاتبات متعدد با کلیه دستگاه‌های کشور داشتیم و گزارشات را هم دادیم به سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و کمیسیون ایثارگران مجلس شورا اسلامی. همچنین به کمیسیون اجتماعی مجلس دو-سه بار گزارش دادیم و هنوز هم ارسال این گزارشات ادامه دارد. 

تا کنون پیگیری خاصی انجام نشده است

وی می‌گوید: طی قراری که با کمیسیون اجتماعی گذاشتیم، قرار شد گزارش تخلف‌هایی که بنیاد به مجلس می‌فرستد توسط کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری شود که البته تا کنون پیگیری خاصی انجام نشده است. 

معاون اشتغال بنیاد شهید می‌افزاید: مشخصا ما از وزرات آموزش و پرورش هم گزارشاتی گرفتیم، که یکی از موضوعات تبدیل وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی است که این وزارت خانه می‌گوید این نیروها شامل قانون نمی‌شوند. ما هم عین همین صحبت را در گزارشی برای مجلس فرستادیم. 

وی ادامه می‌دهد: نیروهای حق التریسی هم تبدیل وضعیت نشده بودند که با رأی جدید دیوان عدالت موضوع آنها حل شد و اگر معلم حق التدریسی داریم که هنوز تبدیل وضعیت نشده، باید به دیوان عدالت مراجعه کند و شکایتش را آنجا مطرح کند تا رسیدگی شود. 


ردیف بودجه تخصیص یافته برای این قانون

افرادی مشکل خود را پیگیری می‌کنند اما نه از راه قانون!

حسن‌زاده می‌گوید: عده‌ای از این افراد مشکل خود را پیگیری می‌کنند اما نه از راه قانون، آنها مثلا مقابل بنیاد شهید تجمع اعتراضی انجام می‌دهند. این افراد باید بدانند بنیاد قوه اجرایی در این خصوص ندارد و باید کار خود را از دیوان عدالت پیگیری کنند زیرا موضوع اجرا شدن تبدیل وضعیت در حوزه اختیارات بنیاد شهید نیست. 

مهدی ایزدی رئیس کمیسیون ماده ۱۶ بنیاد شهید که وظیفه رسیدگی به شکایت ایثارگران را در خصوص عدم اجرای قانون دارد، نیز در خصوص اجرایی نشدن قانون تبدیل وضعیت استخدامی در برخی دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش می‌گوید: تبدیل وضعیت یک روند قانونی است و دیوان عدالت اجتماعی، سازمان بازرسی کل کشور و بنیاد شهید وظیفه دارند بر اجرای این قانون نظارت کنند.

ایثارگران از عدم اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی کجا شکایت کنند؟

وی ادامه داد: با افرادی که قانون را اجرا نکنند حتما برخورد خواهد شد که البته اکثر دستگاه‌ها آن را اجرا کردند. اما فرزندان شهدا، جانبازان و همسران شهدا که تبدیل وضعیت نشدند می‌توانند به کمیسیون ماده ۱۶ بنیاد شهید شکایت کنند اما بقیه افراد مانند فرزندان آزادگان، فرزندان  جانبازان می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. 

 با گذشت زمان حکم قانون منقضی نمی‌شود

رئیس کمیسیون ماده ۱۶ بنیاد شهید می‌افزاید: هر کسی به هر علتی این قانون را انجام ندهد، امسال هم نشود سال بعد و هر فرصتی که پیش بیاید باید قانون را اجرا کند و در غیر این صورت مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد. همچنین با گذشت زمان حکم قانون منقضی نمی‌شود و هر فردی هر زمانی اقدام به شکایت کند به موضوعش رسیدگی می‌شود. 

وی در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی افرادی که از سال ۱۴۰۱ به بعد اشتغال پیدا کردند نیز گفت: هنوز قانونی برای استخدامی این افراد وضع نشده است.

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi